lördag 21 december 2013

Vad ska jag välja??

 Den senaste tiden har jag funderat mycket kring beslut. Hur viktigt det är att fatta bra beslut, för sig själv och för andra. Tänk vad många beslut jag och du tar VARJE DAG! Då är det ju bra om vi har en god grund och rätt motiv bakom besluten. Jag har hört att en fotbollsdomare tar ca 500 beslut under en match- jag vet ej om de är sant, men många är det i alla fall! 


-Inte alltid väljer jag det som verkar rätt, men kanske är det trots allt det bästa i situationen. 

-beslut påverkar din dag, vilka beslut tar du gällande mat, vänner, träning, tid, prestationer, fritid? 

-vad är ett bra beslut? 

-Bästa beslutet i mitt liv. Att följa Jesus. Det ger mig frid, mening, liv. Och inte bara att det ger mig massor- jag tror verkligen det är sant. Att det finns kärlek, nåd och förlåtelse till alla människor. Något vi ibland också behöver ta beslut om. Att välja. 
När jag har valt Jesus får jag också: 

-vägledare/guide i Den Helige Ande som hjälper mig att ta bättre beslut.

-Ta beslut= att välja? Skapade med en fri vilja, för att vi ska få välja hur vi vill leva våra liv. 

-Det är många saker som påverkar mina beslut: känslor, sociala faktorer, situation, värderingar.


-I dagens samhälle, jämfört med förr, har vi fler val att stå inför vilket faktiskt ger mer stress, då det sätter större krav på individen- individanpassat samhälle. Samtidigt så ger det större frihet- jag kan påverka till stor del hur jag vill leva mitt liv. Förr låg större makt hos stat, myndigheter och auktoriteter. 

Värt att fundera på! Vilka beslut tar du för att året ska avslutas på ett bra sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar