fredag 31 januari 2014

Hur spenderar du din tid?

En ledig dag. Vila. Vilken välsignelse. Ja, för mig har det blivit det. Vilan är skön, jag har ro i hjärtat, jag har frid i själen och jag kan koppla av utan att vara stressad- även om jag har mycket för mig. 
Det har tagit ungefär ett år att komma till detta stadie. Ett år av aktiva val; att säga nej, att vara hemma ibland, att träna, att vila, bara vara, andas. Allra viktigast tror jag är att INSE att man kan ha problem med att vila, att acceptera det, prata om det och jobba på det. 
Titta på lugnande naturbilder...

- Första steget blev för att jag endast jobbar 80% (vänner- det är en otrolig investering, det finns mycket tid över till roliga saker). 
-Andra steget var att säga nej till överflödigt engagemang- det tar tid och kan vara svårt att säga nej men man vinner på det i längden. Genom att säga nej så finns du tillgänglig till att göra saker som du vill prioritera och saker du bör göra. Säger du ja till allt blir du upptagen. Enkelt men svårt. 
-Tredje steget var att ta till mig kunskap och applicera den. Vad säger de kunniga? Hur gör andra? Använd dig av förebilder. Jag läste boken Lycka och att lyckas av Igor Ardoris. Mental träning. Andningsövningar. 
Hem och stretcha efter varje pass, du kommer ner i puls o får vila...

Dagens tips! 
Lägg dig på golvet och andas, bara ligg där i 10min och känn hur efter det känns. Även en stressig dag hinner man vila i 10min, och det är inte fult att vila- det är en investering! 
Ha ett "lugnt" sovrum, ha fokus på vila- inget annat- i detta rum.

Ha en skön helg vänner, och ta det lugnt mellan träningspassen! (Ett Extra tips är att lägga undan mobilen...) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar